måndag, januari 22, 2007

5: Don Quijote

Titel: Don Quijote av la Mancha
Författare: Cervantes

Jo. Den har ju sina poänger. Men f**n vad seeeg!

Jag kan inte låta bli att förhålla mig till den här boken på samma sätt som mitt högstadie-jag förhöll sig till Strindbergs Hemsöborna...

Det vill säga jag gnäller och gnäller och gnäller.

Skillnaden från Hemsöborna är att jag faktiskt finner den här boken riktigt underhållande.

Ibland.

Exempelvis en lysande beskrivning av hur Sancho Panza känner "ett trängande behov av att göra det ingen annan kan göra åt honom". Han vill dock inte avlägsna sig från nattlägret, eftersom han är livrädd för otäcka ljud i mörkret, och bestämmer sig därmed för att göra det på plats och ställe.

Hysteriskt roligt, om man som jag har en fenomenalt omogen humor!

Annars... näe, det blir för tjatigt helt enkelt. Tycker jag i alla fall.

Inga kommentarer: